Forum
Welcome to Aviation Forum Sign in | Join | Help
in Search  

ejection seat

Last post 04-03-2001, 5:31 PM by anonymous2. 1 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-03-2001, 5:24 AM 1357

    ejection seat

    *** Posted by jens skov ***
    Apropos katapultsæder, kommer jeg i tanker om en historie jeg hørte fra en pilotaspirant hjemvendt fra USA. En enhed i Air National Guard anvendte en ældre udgave af F-104 hvor man blev skudt ud af bunden af flyet, piloterne havde derfor lært at de i lav højde skulle rulle flyet om på ryggen før "affyringen". Imidlertid fløj en af disse piloter et nyere fly som man forlod "opad". da han fik problemer lige efter start rullede han 180 gr. og trak i håndtaget!!! Kan nogen bekræfte denne historie? (jeg hørte den midt i -70erne)
  •  04-03-2001, 5:31 PM 1360 in reply to 1357

    Re:ejection seat

    *** Posted by run ***
    Jeg har ikke selv hørt historien og kan ikke af eller bekræfte om der var en F104 med udskydning nedad. Jeg mener enten B1'eren eller også er det B52'eren har udskydning nedad for nogen af besætnings medlemmerne.
    Med moderne sæder kan man dog udskyde sig tæt på jorden selvom sædet peger i den forkerte retning.
    Med F16 sædet kan man udskyde sig inverted i 300 fods højde (100 meter) og stadig opnå en fuld skærm i 50 fod. De Russiske sæder har automatisk opretning og kan sikkert anvendes inverted i endnu lavere højde.

    John Raahauge (RUN)

    [Apropos katapultsæder, kommer jeg i tanker om en historie jeg hørte fra en pilotaspirant hjemvendt fra USA. En enhed i Air National Guard anvendte en ældre udgave af F-104 hvor man blev skudt ud af bunden af flyet, piloterne havde derfor lært at de i lav højde skulle rulle flyet om på ryggen før "affyringen". Imidlertid fløj en af disse piloter et nyere fly som man forlod "opad". da han fik problemer lige efter start rullede han 180 gr. og trak i håndtaget!!! Kan nogen bekræfte denne historie? (jeg hørte den midt i -70erne)]
View as RSS news feed in XML